Compromís demana la participació en la manifestació pel finançament del 20N

La valenciana continua sent la Comunitat Autònoma pitjor finançada. Així ho confirmen els diferents informes d’experts. L’últim a fer-ho ha sigut el de la Fundació d’Estudis d’Economia Aplicada (FEDEA), publicat a l’agost d’aquest mateix any, que ratifica que el finançament de la nostra comunitat és un 10% inferior a la mitjana del conjunt de comunitats de règim comú, i que el finançament per habitant de les 3 comunitats millor tractades per l’actual sistema, és un 27% superior a la de les 3 regions més infrafinançades. De corregir-se aquest infrafinançament, derivada d’un sistema que continua vigent malgrat estar caducat des de 2014, la Comunitat Valenciana rebria uns ingressos addicionals de 1.325 milions d’euros anuals.

Els Valencians estem per baix de la mitjana estatal de renda per càpita en 12 punts, és a dir, som pobres. Però aportem a l’estat com si estiguérem per damunt. Com si continuarem sent rics. El sistema de finançament caducat des del 2014 és totalment injust, però ni els governs del PP ni els del PSOE han sigut capaços de ser solidaris amb els valencians igual que la resta de pobles espanyols. Els valencians som els únics que paguem a l’estat central més del que rebem, estant per baix de la mitjana de renda

– Lluís Alcaide, Secretari Local de Compromís a Sagunt

Una demanda amb recorregut

Ja en 2013 la Comissió de persones expertes nomenades per les Corts Valencianes per al disseny d’un nou model de finançament va assenyalar que el problema de desigualtat i el menor finançament rebut pel poble valencià es remuntava a l’inici dels sistemes de finançament autonòmic de la dècada dels huitanta. Des de llavors, han passat més de 30 anys i la sistemàtica aplicació d’aquests criteris que han respectat l’statu quo ha impedit que les successives reformes del sistema hagen resolt aquest desajustament, convertint el desequilibri financer públic en un greu problema crònic d’infrafinançament i d’endeutament insostenible.

A la vista d’aquesta realitat, les Corts Valencianes per unanimitat van promoure en 2013 el “Manifest per un Finançament just per a la Comunitat Valenciana” que va ser secundat per les diferents forces polítiques amb representació i organitzacions representatives de la societat civil valenciana. Aquell primer manifest denunciava la fallida del principi d’equitat i solidaritat del model de finançament autonòmic que feia de la Comunitat Valenciana l’única en què es combinaven uns ingressos i despeses inferiors a la mitjana amb una renda per habitant també per davall de la mitjana i un saldo fiscal negatiu.

Tres anys més tard, en 2017, les Corts Valencianes van promoure un altre “Manifest per un Finançament Just” que van secundar més de 600 entitats valencianes, al qual van seguir els acords aconseguits per unanimitat en Les Corts, datats al febrer i abril de 2017, que denunciaven la marginació en matèria de finançament i inversions i que va culminar amb una històrica manifestació el 18 de novembre on van participar milers de valencians i valencianes.

Mobilitzacions

Tal com assegura el manifest de Compromís, “enguany coincidint amb el 4t aniversari d’aquella manifestació convocada per la Plataforma per Un Finançament Just, creiem que és el moment de continuar exigint el nou model de finançament que segueix sense arribar; per això tenim la certesa que és necessari eixir de nou al carrer per a continuar conscienciant a la ciutadania que aquest és un problema real que ens afecta a totes les persones que vivim i treballem en la nostra Comunitat. Una convocatòria, a la qual s’han sumat entitats i associacions que no ho van fer fa quatre anys”.

“És necessària una mobilització històrica dels valencians. Ningú no ens regalarà res. Necessitem un nou sistema de finançament just. Necessitem inversions adequades al nostre pes poblacional i que siguen inversions reals. I necessitem que se’ns recompense a causa del deute històric generant per tots estos anys d’infrafinançament, que es calcula en més de 13.000 milions d’euros. A més a més, demanem el condonament del deute històric. Hem de pensar que, actualment, un 25% del pressupost de la Generalitat Valenciana es destina a l’amotizament del deute contret, principalment, a causa d’aquest finançament injust”. Per este motiu, tal com conclou el Secretari Local de Compromís a Sagunt, “hem de mobilitzar-nos i hem d’anar a la manifestació d’aquest dissabte, dia 20 de novembre ales 6 de la vesprada, a València. Al mateix temps, també hem de mobilitzar-nos per la indústria local. Hem de mobilitzar-nos per no perdre més lloc de treball i hem d’acudir a la manifestació del pròxim dia 23 al Port de Sagunt.”

Per animar al suport, i facilitar la mobilitat de les persones interessades, el col·lectiu ha posat a disposició de la ciutadania un servei d’autobús per a la manifestació de València, que eixirà a les 16,30h. des de la parada de Cronista Chabret. Pot reservar-se plaça contactant al 674182625.

Compromís per Sagunt