La desaparició de les caixes d’estalvi valencianes ha posat en perill les fundacions d’estes. En el cas de Sagunt, el que queda de la Fundació Bancaixa ha posat en venda l’edifici del Centre Social Alameda del Port de Sagunt, un immoble propietat de l’extinta Caixa Sagunt, una entitat propietat de les saguntines i saguntins com també d’altres pobles de la comarca del Camp de Morvedre.

La venda o lloguer de l’edifici fa que desallotgen a entitats socials, culturals, esportives i sanitàries, que presten els seus servicis a la societat i no se’ls ha donat una solució efectiva perquè continuen la seua activitat. Bankia ha donat com a termini el dia 31 de març per abandonar un edifici que, en els seus inicis, ha estat construït amb diners d’una caixa d’estalvi pública.

Tot açò és un greu atac a la societat civil organitzada i s’està donant prioritat a les activitats mercantils d’una empresa privada front als diners públics que s’han invertit. Cal recordar, a més, que Bankia és, hui per hui, una banca pública, rescatada amb diners públics. L’ordre de desallotjament, també, ve per directius nomenats per càrrecs imputats, la qual cosa li resta a eixes decisions de validesa moral i crea un gran malestar en la societat.

És per tot això que des de Compromís han elevat unes preguntes a Les Corts per tal de resoldre tot aquest problema. La primera pregunta és “Té constància el Consell de les activitats immobiliàries de Bankia, que està posant en venda o lloguer edificis que són fruit dels beneficis invertits per l’obra social de caixes d’estalvi públiques anteriors a la creació d’eixe banc?”, la segona pregunta és “Quina opinió té el Consell sobre el desallotjament d’entitats culturals, socials, esportives i sanitàries dels edificis propietat de Caixa Sagunt apropiats per Bankia?”. Per altra banda també colem saber si “té previst el Consell fer alguna acció per evitar el desallotjament de les entitats culturals, socials, esportives i sanitàries d’eixos edificis?” i si “pensa el Consell donar alternatives per evitar la desaparició d’associacions que fan una gran tasca social i que, pel desallotjament ordenat per Bankia estan en perill de desaparéixer?”. I sobre tot volem saber si és “considera” per part del Consell “que eixos edificis, fets amb els beneficis d’antigues caixes d’estalvi públiques haurien de passar a titularitat pública per tal de que la societat civil valenciana puga fer-ne ús?”