Compromís ha volgut fer pública la seua intenció de no participar a les concentracions locals que es celebraran amb motiu de la commemoració del Dia Internacional de la Dona, per motius de responsabilitat davant una situació sanitària que exigeix noves maneres de seguir reivindicant el paper de la dona a les nostres institucions i organismes públics i privats.

Per això, el col·lectiu comarcal, i tots els seus càrrecs institucionals, han volgut fer partícips d’esta reclama d’Igualtat real a la resta d’associacions de la comarca i totes les persones i entitats que s’hi vulguen sumar. Dilluns, a les 19h, s’iniciarà una concentració telemàtica, complementària a les ja organitzades, en la qual es reivindicarà la necessitat de trobar noves vies d’assolir els objectius marcats tant a nivell local i comarcal com nacional i internacional.

Feminisme i pandèmia
“L’avanç cap a la Igualtat és un camí que es guanya dia a dia, amb les nostres accions, els nostres pensaments i els nostres comportaments”. En este sentit, Compromís ha volgut posar en evidència la seua total implicació en matèria d’Igualtat. Una implicació, tanmateix, que ha hagut d’adaptar-se a la situació extraordinària que vivim derivada de la pandèmia.

“Patim una pandèmia mundial que no ens permet ajuntar-nos, ni tocar-nos, ni abraçar-nos. Enguany no hem pogut eixir als carrers a manifestar-nos. I per això, la lluita feminista pels drets de les dones és més necessària que mai. La pandèmia ha mostrat que el funcionament de la nostra societat capitalista es sosté en el treball de cures que duen a terme fonamentalment les dones, però que el sistema no reconeix. Els avanços que s’havien assolit en els darrers temps estan en perill de retrocés perquè la pandèmia reforça desigualtats i vulnerabilitats en els sistemes socials, polítics i econòmics”.

I és que la realitat mostra que l’impacte de la COVID-19 en les dones és major en el nombre total de casos malgrat que la prevalença és més alta en homes. Aquestos factors tenen el seu origen en aspectes relacionats amb els rols de gènere i amb la precarització cap a les tasques de sosteniment de la vida que fan majoritàriament les dones. “Malgrat que no es disposen de prou xifres que reflectisquen la interseccionalitat, resulta evident que com qualsevol crisi, afecta més a les persones amb més vulnerabilitats associades. En aquest cas a la situació laboral precària, a la manca de xarxa de suport o al mercat laboral feminitzat en el que es troben”.

Butlletí i manifest
Com a eina de suport a les reivindicacions, l’agrupació comarcal de Compromís ha editat un butlletí especial 8 de març amb els articles de diferents dones del Camp de Morvedre, càrrecs electes a diferents institucions públiques i ajuntaments, dones vinculades amb el feminisme en entitats específiques i militants integrades a la formació Dones amb Compromís.

Per concloure l’acte, tres dones llegiran el manifest redactat pel col·lectiu que pretén posar en valor la importància del feminisme com a eix vertebrador i instrument d’avanç social: “el feminisme global està més viu que mai. S’estén per tot arreu on les dones compartim lluites a través de les xarxes i ens donem suport per avançar en drets. Al País Valencià, el feminisme s’escampa de forma transversal i s’exerceix a les associacions veïnals, esportives, ecologistes, en defensa de la salut, els drets humans, l’urbanisme, la cultura o l’educació. A tot arreu, dones i homes feministes s’impliquen des de les seues organitzacions i ocupacions, arreplegant el testimoni dels moviments feministes, estenent el feminisme per tots els llocs.

Compromís Camp de Morvedre-Alt Palància