Quico Fernández, Portaveu del GM Compromís:
“Compromís va a presentar hui, en el Ple Ordinari de març, una moció que està d’absoluta actualitat, perquè demana el tancament de la Central Nuclear de Cofrents. En estes últimes setmanes s’han produït diverses manifestacions de partits polítics i associacions demanat la no pròrroga de la central i, per tant el seu tancament. Desgraciadament, fa uns dies es va procedir a la segona pròrroga que li dona una vida útil fins al 2030. Esta es la segona pròrroga per a una planta que va entrar en funcionament en 1984. Una decisió absolutament irresponsable que allarga la vida a una central que ha sobrepassat el seu període de funcionament normal i que està obsoleta i respon a un model ja molt superat en la tecnologia de les centrals nuclears.

Nosaltres tenim una posició contrària a l’energia nuclear per molts motius però, evidentment, el principal és el risc d’accidents que este tipus d’empreses impliquen. Alguns tan greus com els que es van produir, de caràcter 7, el 1987 a Txernòbil i el 2011 a Fukushima, i que tot el món recordarà. Açò, a banda de fuites, de xicotets accidents de caràcter menor però que tenen gravíssimes conseqüències. En la mesura que una planta va envellint i, fins i tot, ja ha superat la vida per a la qual estava prevista, el risc augmenta. Però, el Consell de Seguerat Nuclear i els interessos de les grans companyies, minimitzen en els seus informes els riscos i, com passa massa vegades, només podem esperar que no passe res i, si passa, sembla que les responsabilitats han desaparegut.

Este tipus de plantes i l’energia nuclear, en sí, són un model del passat. Ja n’hi ha molts països que estan renunciant a esta alternativa energètica per molts motius i estan plantejant alternatives. En el sistema espanyol, ara mateix, tenen molt més futur altres fonts d’energia renovables, que han avançant molt en tecnologia i que suposen un risc zero per a la salut de les persones.

Ja sabem que sempre s’ha dit que l’energia nuclear és menys contaminant. El que no es diu és que genera perills que són inassumibles per a una societat del segle XXI. Per no parlar d’un problema que no es sol associar al cost, perquè es sol dir que esta és una energia barata però no es cert (i provoca dependència de recursos de països algunes vegades problemàtics), perquè no s’incorpora el cost del tractament de residus. Tot el món sap com és de problemàtic trobar un magatzem de residus, el rebuig que genera, els conflictes que genera… i és una actitud molt insolidària perquè els deixem en herència un material altament radioactiu que conserva, durant centenars d’anys, la seua radioactivitat.

En definitiva, presentem esta moció hui al ple per a demanar que es revoque eixa pròrroga i que es tanque Cofrents com ja estava previst en 2014, i després en 2021. Volem que es busquen alternatives energètiques i de regeneració econòmica d’una comarca que depèn excessivament d’esta empresa.”

Compromís per Sagunt