En Francesc Fernandez i Carrasco,  regidor/portaveu del grup Municipal de Compromís a l’Ajuntament de Sagunt, i en representació de la Comissió Ciutadana per la Gerència Pública, presenta al Ple Municipal per al seu debat i aprovació si s’escau,  la següent

MOCIÓ

Homenatge a la Plataforma Gerència Púbica

Després de dos dècades de reivindicació ciutadana, l’antiga Gerència d’AHM (una part d’ella) ha passat a ser propietat de l’Ajuntament de Sagunt, és a dir, propietat de tots els saguntins i saguntines. El procés pel qual este conjunt arquitectònic i mediambiental ha passat a formar part del patrimoni de tots i totes i ha deixat de ser un espai tancat i vetat, ha estat protagonitzat per la voluntat de la ciutadania, representada per col·lectius socials i culturals i partits polítics, que des de 1995 i en el marc de la Comissió Ciutadana per a la Defensa de la Gerència, també coneguda com a Comissió Ciutadana per la Gerència Pública, van aconseguir evitar que este conjunt patrimonial acabara en mans de l’especulació immobiliària i es perdera un referent de la història d’un poble i de la història de la industrialització valenciana. Des del principi, i fins hui, aquella mobilització es va guiar per la idea de recuperar el patrimoni industrial i aconseguir l’adhesió i la cohesió social del Port de Sagunt i Sagunt amb el seu patrimoni i amb la seua història. En si mateixa, la Comissió Ciutadana per a la Defensa de la Gerència, va tractar de ser un fòrum de vertebració cívica de la ciutat i de recuperació de la memòria democràtica i participativa. Per a això, esta plataforma ciutadana va tractar i va aconseguir en gran manera que, després d’un procés de reconversió i tancament dels Alts Forns,  els ciutadans i ciutadanes es reconegueren i reconciliaren amb el seu passat recent i amb els vestigis d’un procés productiu industrial en què treballaven i amb el que havien conviscut.

Ara, una vegada obert el passeig de la Gerència per a ús i gaudi dels ciutadans i ciutadanes que van treballar en eixa “fàbrica”, que van viure el seu entorn i que  van reivindicar el seu patrimoni, a l’hora d’integrar eixa part de la història en el teixit urbà, és de justícia homenatjar i reconéixer l’esforç dels que van reivindicar la seua recuperació i preservació evitant el frontisme i la tornada a un passat incòmode en el que la memòria i el patrimoni era només d’uns pocs.

Des d’ací convidem i sol·licitem a les formacions polítiques, cíviques i culturals que recolzen la proposta de donar el nom Comissió Ciutadana per la Gerència Pública al primer carrer que s’obri en l’antiga Gerència d’AHM, citant a totes les entitats i col·lectius que van participar en aquella mobilització. Amb això, no sols s’insta al reconeixement de la participació democràtica i cívica, sinó que es reflexiona sobre el vertader exercici democràtic que suposa la recuperació del patrimoni industrial com referent per a la identitat cultural i social d’una ciutat, com a patrimoni de tots i totes.

Homenatjar amb este gest a la Comissió Ciutadana per la Gerència Pública significa homenatjar la recuperació del patrimoni i a la memòria industrial com a part del poble i de la ciutadania saguntina i portenca, i reconeix el paper de cohesió social i de vehicle de recuperació de la memòria democràtica de la història que va jugar esta plataforma. La Gerència d’AHM, gràcies a la mobilització ciutadana, deixà de ser, com ho va ser durant dècades, un espai tancat de divisió social i de separació classista, un espai que contenia totes les característiques d’un ‘món dins d’un altre món’, i es va convertir en la primera activació patrimonial del conjunt industrial del Port de Sagunt, amb l’afegit de ser reivindicada per un moviment ciutadà que es va sobreposar a la ‘ressaca’ de la reconversió industrial de mitjans dels huitanta i busà noves formes de cohesió social. És aquest, sens dubte, el moment de reconéixer eixe esforç i eixe exercici democràtic de ciutadania.

Per tot allò exposat, es realitza la següent proposta

ACORD

1. El Ple de l’Ajuntament de Sagunt designarà al passeig interior de la Gerència amb el nom Comissió Ciutadana per la Gerència Pública, citant a totes les entitats i col·lectius que van participar en aquella mobilització.

Sagunt, 26 d’abril de 2013

Francesc Fernàndez i Carrasco.