Els esdeveniments que es vénen succeint des que el passat dia 20 de gener Donald J. Trump va prendre possessió com a President dels EUA requereixen una resposta global que ens reafirme en els valors democràtics i pluralistes que compartim els països occidentals.

A part d’alguns fets anecdòtics, dues decisions adoptades en aquests 10 dies pel president Trump revesteixen una especial gravetat. D’una banda, l’ordre executiva per la qual s’ordena la construcció d’un mur sobre la frontera sud ha sigut acompanyada d’intolerables atacs, amenaces i menyspreus cap a Mèxic.

Exactament igual que avui fugen de països com Síria, l’Iraq o altres països, milers de persones que s’han vist afectades per una decisió arbitrària, discriminatòria i profundament injusta com ha sigut la de bloquejar l’accés legal al país a centenars de persones simple i planament per provenir de determinats països. Decisions com aquesta, vulneren el dret internacional i posen en qüestió els valors de la societat nord-americana, una societat plural basada durant segles en la diversitat i el pluralisme.

La deriva en la qual s’ha instal·lat l’administració Trump no acaba ací ni afecta exclusivament als Estats Units. Les decisions preses i les que s’anuncien, suposen una amenaça als valors compartits de la societat occidental que ha de ser resposta, davant el risc que representen moviments similars al que representa Trump que, en aquests moments, s’estan reproduint a Europa. Per açò la resposta política ha de tenir, necessàriament un abast polític europeu. La Unió Europea, igual que han fet països com Canadà ha de respondre reforçant el discurs democràtic, integrador i obert, abandonant la indefinició i falta de compromís d’alguns països respecte al drama dels refugiats i liderant una resposta basada en la tolerància i els valors democràtics.

Més de 5 milions de persones en el món ja han signant una carta per a rebutjar el que criden “polítiques d’odi” anomenada “Carta oberta global a Donald Trump”. A través d’internet, l’organització The Word in Action, present en 194 països i amb 44 milions de membres, està promovent una carta, que qualsevol persona pot signar electrònicament per a rebutjar les accions executives del president dels Estats Units.

La Carta explica que “el món rebutja la seua por, el seu odi i el seu fanatisme. Rebutgem el seu suport a la tortura, les seues trucades a assassinar a civils i el seu estímul general a la violència. Rebutgem la seua denigració de dones, musulmans, mexicans, i milions d’uns altres que no s’assemblen a vostè, parlen com vostè, o resen al mateix déu que vostè. Enfront de la teua por triem la compassió. En sentir la teua desesperació triem l’esperança. En veure la seua ignorància triem la comprensió. Com a ciutadans del món, estem units contra la seua marca de divisió.”

La Ciutat de Sagunt sempre ha defensat els drets de les persones, considerant que els països i les ciutats no poden quedar-se en silenci davant decisions com la del president americà que, a més de generar una crisi mundial a la setmana d’ocupar la seua butaca en la Casa Blanca, suposa una clara amenaça contra el discurs integrador, democràtic i obert que ha de presidir la política amb els refugiats. És per això que creguem necessàri que se manifeste el rebuig dels saguntins i saguntines a les polítiques “injustes” de EE. UU. amb els refugiats.

És per això que proposem els següents acords,

1.- El Ple de l’Ajuntament de Sagunt manifesta de forma inequívoca el rebuig de la societat saguntina a les decisions de l’Administració dels EUA adoptades anomenades ‘polítiques d’odi’ i per això ens sumem a la Carta promoguda per The Word in Action “Carta oberta global a Donald Trump” .

2.- El Ple de l’Ajuntament de Sagunt insta a les institucions europees i al Govern d’Espanya a reforçar els mecanismes de solidaritat i acolliment de persones refugiades, en particular exigint al Govern d’Espanya que complisca amb els seus compromisos adquirits respecte als contingents de refugiats.