Per a conmemorar el dia de la dona, DONES amb Compromís per Sagunt, es van ha realitzat dos accions per a donar visibilitat a dos dones importants que no varen naixer a Sagunt però que la seua activitat laboral, social, familiar i reivindicativa si la van realitzar a la nostra ciutat. Una d’elles és Cecilia Martí, pediatra, i l’altra Maria Pérez “la Javalina”, miliciana i sindicalista.

cecilia

MARTÍ CAMPOS, CECILIA. (Onda, Castelló, 1909 – Sagunt, 1992). Metgessa pediatra. Va cursar els seus estudis a la Universitat de València. En 1932 obtenia el títol de doctora en Medicina, l’única dona a Espanya que aconseguia aquell títol en aquella promoció. Encara que nascuda a Onda (Castelló), Cecilia Martí es va considerar saguntina pels quatre costats, ja que en aquesta ciutat va viure els seus millors anys i va desenvolupar la seva activitat professional. A Sagunt va casar i van néixer els seus fills. Per la seva consulta van passar milers de nens, generacions senceres de saguntins i del Camp de Morvedre.

javalina
PÉREZ LACRUZ, MARÍA. La Javalina. (Teruel, 03/05/17Paterna 08/08/42). Miliciana i sindicalista. Es va traslladar a Sagunt en 1923 igual que havien fet centenars de turolenses. María va participar plenament de l’ambient del nou nucli de població on hi havia una intensa activitat política i sindical amb manifestacions, vagues, mítings i conferències. Forma part de les Joventuts Llibertàries on troba amics i il·lusions. En els primers dies d’agost de 1936 María, al costat d’altres amigues, s’incorpora com a miliciana a la Columna de Ferro que actuava en el front de Terol. sent condemnada a mort i executada en les tàpies del cementiri de Paterna (València) el 8 d’agost de 1942.